Flipperklubben

Bemästra Spiderman-flippret!

onsdag 9 april 2025
Bemästra Spiderman-flippret!

Baserat på Sam Raimis trilogi av Spider-Man-filmer lanserades detta spel i samband med premiären av Spider-Man 3 år 2007. Spider-Man från Stern Pinball anses vara en av de bästa flipperspelen från DMD-eran någonsin. Det är inte varje dag ett flipperspel får en komplett remaster – en senare "Vault Edition" använder en serietidningsdesign. Spider-Man använder ett starkt tema och kombinerar det med klassisk Steve Ritchie-flow, vilket utvecklar dess relativt enkla regeluppsättning till ett spel fyllt av komplexa beslut och många risk-/belöningsmöjligheter.


Översikt av spelplanen

Om du inte känner till Steve Ritchie är han känd för sin flow, och Spider-Man är inget undantag. Låt dig inte luras av de små rampingångarna – de är lättare att träffa än du tror och funkar bra att skjuta i farten. Förbered dig på hög hastighet!

Spelplanen har sex huvudsakliga skott: två orbits på vardera sidan, två ramper upp i mitten, en sidoramp som nås från det övre vänstra flippret, och ett hål under Doctor Octopus (Doc Ock) på höger sida. Alla skott kan vara viktiga för att tända dina modes.

Två backhand-skott är viktiga att kunna: skjuta vänster loop från vänster flipper och skjuta Doc Ock från höger flipper. De är säkrare än motsatt flipper. Vad du inte bör göra är att backhanda ramperna. Det fungerar ibland, men oftast får du en rätt ner i mitten.

Det finns en center post som ofta räddar dig, speciellt efter misslyckade ramp-skott. Lär dig lita på den! Spelet refererar till ramperna som left, center och right. Jag kommer kalla dem side, left och right ramp, då det är mer logiskt enligt placering.

Spider-Man har bara ett skott för det övre flippret: side ramp. Det är viktigt att du lär dig träffa den snabbt, för kulan hamnar ofta där, t.ex. efter bumpers eller via Sandman VUK. Under flippret finns en spider-sense lane, men det skottet är farligt och sällan värt det.

Både originalversionen (filmtema) och Vault Edition (serietidningstema) har samma regler. Skillnaderna ligger i ljud, animationer och namn.


Poäng och multiplikatorer

Poängen accelererar snabbt i Spider-Man. Skjut alla blinkande vita pilar för att tända ett mode (startas i orbit) och ett shot multiplier – nästa stora skott du träffar får dubbel poäng resten av kulan.

Bästa skotten att multiplicera:

  • Left orbit/spinner
  • Side ramp
  • Doc Ock

Efter att du klarat ett mode kan du trippla ett skott – helst ett som inte redan är dubblerat.

Du kan inte tända modes eller multipliers under multiball, så försök göra det först!

Du förlorar alla multipliers i slutet av kulan och kan inte dubblera/trippla samma skott två gånger.


Multiball

Black Suit Multiball:

  • Lås tänds genom Light Lock-målet bredvid spinnern.
  • Tre lås via orbits startar multiball.
  • Skjut varje stort skott två gånger för jackpots.
  • Supers tänds vid left ramp och side ramp.
  • Inte så värdefullt jämfört med andra strategier, men bra för att hantera farliga skott.

Doc Ock Multiballs:

  • Aktiveras efter tillräckligt många träffar på Doc Ock.
  • Tre varianter: Fusion Malfunction, Bank Bust, Armed at the Dock.
  • Väldigt värdefulla, speciellt med Doc Ock multiplicerad.

Du kan kombinera Black Suit och Doc Ock multiballs för mer utdelning och samtidigt "bränna av" multiballs för att öppna för fler multipliers.


Game Modes

Fem modes finns:

  • Bonesaw (Electro): switch frenzy, snurra spinnern.
  • Rescue MJ (Tell MJ): träffa flyttande skott, svårast.
  • New Goblin (Jack O' Lantern): växla ramper.
  • Daily Bugle: 3-bank och stort skott, upprepas.
  • The Amazing Spider-Man: träffa alla stora skott.

Att klara ett mode ger en tripler. Följ samma prioritetsordning som för doublers.

Efter fem modes låses Super Hero (wizard mode).


Fiender

Fyra fiender:

  • Doc Ock (multiballs)
  • Green Goblin: 5-bank, sedan träffa targets.
  • Venom: träffa side ramp och/eller left ramp.
  • Sandman: skjut ner 3-bank och sedan bash him.

Klara varje fiende för att samla Spiders (bra för bonus).

Klara varje fiende två gånger för att tända Battle Royale (wizard mode).


Battle Royale

  • Fyra-kulors multiball.
  • Träffa varje fiende en gång för att tända Royale Jackpot (right ramp).
  • Jackpotens värde = summa av poäng sen senaste Royale Jackpot.
  • Multiplier på right ramp gör enorm skillnad.

Trippla eller dubbla rampen innan Battle Royale om du kan!


Super Hero (Final Wizard Mode)

  • Kräver att du spelat alla fem modes + klarat alla fiender tre gånger.
  • Startas i en orbit, börjar med multiball.

Faser:

  1. Träffa alla stora skott
  2. Träffa alla fiender
  3. Skjut alla stora skott igen (tänd alla till rött)
  4. Skjut Sandman många gånger
  5. Träffa spider-sense

Klarar du hela får du 250 miljoner poäng och resten av kulan är dubblerad scoring (4x för doubled shots, 6x för tripled shots).


Småsaker

  • Spider-sense lane: riskabel, men kan ge belöningar beroende på vad som pågår.
  • HERO/WEB-lanes: ge bonus X. Värda att jaga.
  • Super Modes: tänds efter kombos, liknande AC/DC.
  • Fiender kan spelas flera gånger efter tre gånger vardera.


Lycka till där ute – och glöm inte: om du inte står och tvekar hela tiden, spelar du Spider-Man fel!